Τετάρτη 6 Μαΐου 2020

Ειδικότητες στα Νηπιαγωγεία- Νέο νομοσχέδιο

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΘΗΡΑΣ & ΝΗΣΩΝ
Ταχ. Διεύθυνση: Πύργος
Τ.Κ. 84700 ΘΗΡΑ
Πληροφ.: Μηλιάδης Ιωάννης
Αρ. τηλεφώνου: 22860 31067
6947687399
Αρ. τηλ/που: 22860 34242
Ηλ. Δ/νση:  spethiras@gmail.com
Ιστοσελίδα: spethiras.blogspot.com
Θήρα, Τρίτη 05/05/2020

Α.Π. 10

ΠΡΟΣ: 1. Δ.Π.Ε. Κυκλάδων
              2. Σχολεία
              3. Εκπαιδευτικοί
              4 .Σχ.Επ.Πρωτ.Εκπ.Δ.Θήρας
              5. Υπουργείο Παιδείας



ΘΕΜΑ : Ειδικότητες στα Νηπιαγωγεία- Νέο νομοσχέδιο
     Ύστερα από τις ανακοινώσεις του Υπουργείου Παιδείας για το νέο νομοσχέδιο και τις αλλαγές που προτείνει στο πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου, θεωρούμε ότι είναι απαραίτητο ως Σύλλογος να πάρουμε θέση.
    Τα τελευταία τρία χρόνια τα Νηπιαγωγεία έχουν να αντιμετωπίσουν μια δύσκολη κατάσταση με την εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Ήταν ένα αίτημα χρόνων όμως η μη ετοιμότητα των Δήμων δημιούργησε μεγάλα πρακτικά προβλήματα, τα οποία ακόμα δεν έχουν λυθεί. Μέσα σε όλη αυτή τη κατάσταση που ακόμα δεν έχει εξομαλυνθεί έρχονται αλλαγές που μόνο να μας προβληματίσουν περισσότερο καταφέρνουν.
    Η εισαγωγή της δεύτερης ξένης γλώσσας στο πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου είναι ένα από τα  θέματα που έχει ανακύψει. Αρκετοί συνάδελφοι της ειδικότητας αυτής παρουσιάζουν τα θετικά της δίγλωσσης διδασκαλίας. Στη συγκεκριμένη, όμως, περίπτωση δε μιλάμε για δίγλωσσα παιδιά, αλλά για διδασκαλία ξένης γλώσσας. Η ηλικία των προνηπίων- νηπίων είναι καθοριστική για τη σωστή εκμάθηση της μητρικής γλώσσας τους. Αναπτύσσουν το λεξιλόγιό τους και προσπαθούν να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα άρθρωσης που μπορεί να αντιμετωπίζουν. Αυτό είναι ένα πολύ συχνό φαινόμενο που προσπαθούν οι νηπιαγωγοί, με τη βοήθεια των ειδικών, να βοηθήσουν τα παιδιά να το ξεπεράσουν. Ένα επιπλέον ζήτημα που δυσκολεύει ακόμα περισσότερο την κατάσταση σε όλη την Ελλάδα, (χαρακτηριστικό παράδειγμα ο Νομός Κυκλάδων) είναι η φοίτηση πολλών αλλοδαπών μαθητών που ερχόμενοι στο νηπιαγωγείο δε γνωρίζουν καθόλου Ελληνικά. Στο σπίτι τους μέχρι τότε μιλούν τη μητρική τους γλώσσα και αναμένεται ότι στο σχολείο θα έρθουν σε επαφή με την ελληνική γλώσσα. Με αυτά τα παιδιά η επικοινωνία είναι ήδη δύσκολη και η διδασκαλία μιας τρίτης (για εκείνα) γλώσσας μόνο μεγαλύτερη σύγχυση μπορεί να τους δημιουργήσει.
    Επιπλέον προετοιμάζεται και η εισαγωγή της φυσικής αγωγής. Το αναλυτικό πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου εμπεριέχει ήδη τη φυσική αγωγή ως μέρος του προγράμματός του. Δραστηριότητες  φυσικής αγωγής που γίνονται με τα παιδιά είτε σε εξωτερικό χώρο (όταν υπάρχει κατάλληλος, γιατί  τα Νηπιαγωγεία δε διαθέτουν αυλές ανάλογες των άλλων βαθμίδων) είτε σε εσωτερικό, αλλά και μουσικοκινητικά παιχνίδια που εντάσσονται στο πλαίσιο της διαθεματικής διδασκαλίας γίνονται καθημερινά. Σκοπός του Νηπιαγωγείου είναι η διαθεματική μάθηση και όχι η κατακερμάτισή της σε διδακτικά αντικείμενα. Ακόμα και η κίνηση και η άσκηση εντάσσονται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο ανάλογα με το θέμα που πραγματεύονται εκείνη την περίοδο. Διαβάσαμε τον τελευταίο καιρό άρθρα που φτάνουν στο σημείο να κατηγορούν τους/τις νηπιαγωγούς για την αύξηση των ποσοστών παιδικής παχυσαρκίας, αλλά και για το γεγονός ότι τα παιδιά δεν έχουν σωστές διατροφικές συνήθειες.
     Καταρχάς νομίζουμε ότι είναι περιττό να αναφέρουμε την ευθύνη της οικογένειας για τη στάση των παιδιών απέναντι στη γυμναστική και στη σωστή διατροφή. Θα προσπεράσουμε και τα δώδεκα χρόνια φυσικής αγωγής  στις υπόλοιπες βαθμίδες εκπαίδευσης τα οποία μάλλον δεν είναι ικανά να αντισταθμίσουν τα λάθη του Νηπιαγωγείου. Θα αναφερθούμε όμως στα προγράμματα υγείας που αναλαμβάνει κάθε χρόνο η πλειονότητα των Νηπιαγωγείων που μέσα από τη διαθεματική εκπαίδευση προσπαθούν να μυήσουν τα παιδιά στις σωστές διατροφικές συνήθειες. Ακόμα και η απλή διαδικασία του πρωινού και του μεσημεριανού που σε αυτή την ηλικία γίνεται πάντα με την επίβλεψη των εκπαιδευτικών είναι καθημερινά μια αφορμή για να μιλήσουν με τα παιδιά για τις σωστές διατροφικές συνήθειες.
    Τα Νηπιαγωγεία έχουν ανάγκη ειδικότητες που θα βοηθήσουν τα παιδιά να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες που μπορεί να έχουν. Σχολικούς ψυχολόγους να τα βοηθήσουν, ειδικά τις πρώτες μέρες του σχολείου και της προσαρμογής τους, τον φόβο του αποχωρισμού από την οικογένειά τους για τόσες ώρες, λογοθεραπευτές για τα προβλήματα ομιλίας και άρθρωσης που παρατηρούνται σε πολλά παιδιά και που οι γονείς αναγκάζονται να πληρώνουν ειδικούς για να τα βοηθήσουν.
     Κατανοούμε την αγωνία των συναδέλφων Αγγλικής και Φυσικής Αγωγής για επαγγελματική αποκατάσταση και βρισκόμαστε στο πλευρό τους όμως αυτή δεν είναι λύση για να ανοίξουν θέσεις εργασίας. Το Υπουργείο πρέπει να αναθεωρήσει τις αλλαγές που προτείνει και να αφουγκραστεί τα πραγματικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα ελληνικά Νηπιαγωγεία του σήμερα και όχι να βασίζεται σε μοντέλα που δεν έχουν εφαρμογή στη πράξη όταν δεν έχουν λυθεί καίρια ζητήματα.




Με τιμή για το Δ.Σ.,

      Ο Πρόεδρος       Η Γραμματέας

 Ιωάννης Μηλιάδης Αργυρώ Πιτσικάλη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.