Δευτέρα, 4 Μαρτίου 2013

Αραιώνουν τους καθηγητές, στριμώχνουν τους μαθητές


Οι συγχωνεύσεις σχολείων,  οι προσλήψεις εκπαιδευτικών και αναπληρωτών με το σταγονόμετρο αλλά και το διαφαινόμενο στοίβαγμα των παιδιών στις αίθουσες αλλάζουν δραματικά τα δεδομένα σε Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια

ΕΡΕΥΝΑ Του Χρήστου Κάτσικα
 

Αλλάζει δραματικά ο σχολικός χάρτης της χώρας, καθώς οι συγχωνεύεις σχολείων και τμημάτων και οι ελάχιστοι διορισμοί και προσλήψεις δημιουργούν νέα δεδομένα στους αδιόριστους εκπαιδευτικούς.

Τα τελευταία τρία χρόνια (2010–2012) έσβησαν από τον σχολικό χάρτη της χώρας περίπου 1.500 σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Τη νέα σχολική χρονιά 2013-14 οι σχεδιασμοί του υπουργείου Παιδείας (συγχωνεύσεις σχολείων και τμημάτων με βάση τους 28-30 μαθητές ανά τμήμα) θα μειώσουν ακόμη περισσότερο τις σχολικές μονάδες, γεγονός που δημιουργεί, παράλληλα, σημαντική μείωση των οργανικών θέσεων εκπαιδευτικών. Παράλληλα το υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει αφ” ενός σημαντική μείωση των προσλήψεων και των διορισμών εκπαιδευτικών τη νέα σχολική χρονιά και αφ” ετέρου κάλυψη των κενών που θα δημιουργηθούν με την επέκταση του διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών που ήδη υπηρετούν.


Στο σχέδιο νόμου που αφορά την «Εγκριση της επικαιροποίησης του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016» το οποίο κατατέθηκε στις 7/2/2013 στη Βουλή προβλέπεται σαφώς η μείωση των προσλήψεων αναπληρωτών εκπαιδευτικών και η αύξηση των ωρών εργασίας. Συγκεκριμένα αναφέρεται «μείωση των αναπληρωτών καθηγητών μέσω αύξησης των ωρών διδασκαλίας» για την εξοικονόμηση 103 εκατ. ευρώ από το 2013 μέχρι και το 2014.

Αυτό σημαίνει ότι η πρόθεση της κυβέρνησης είναι να εξαφανίσει από το εκπαιδευτικό τοπίο περισσότερους από 10.000 αναπληρωτές εκπαιδευτικούς που τα τελευταία χρόνια έχουν καλύψει, ουσιαστικά με έξοδα δικά τους, λειτουργικές ανάγκες των σχολείων από τον Εβρο έως την Κρήτη, με την ελπίδα να διοριστούν κάποια στιγμή ως μόνιμοι εκπαιδευτικοί.

Παράλληλα είναι γνωστό ότι οι μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών στην καλύτερη περίπτωση δεν θα υπερβαίνουν το 10% των συνταξιοδοτηθέντων.

Η κατάσταση αυτή δημιουργεί νέα δεδομένα για τους 160.000 εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

1 Μειώνονται οι οργανικές θέσεις. Με τις νέες συγχωνεύσεις–καταργήσεις σχολείων θα χαθούν πάνω από 2.000 θέσεις εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

2 Επιδεινώνονται οι προοπτικές απορρόφησης εκπαιδευτικών. Ιδιαίτερα οι προοπτικές των πτυχιούχων των Τμημάτων Δημοτικής Εκπαίδευσης (δάσκαλοι) που μέχρι πρόσφατα διορίζονταν άμεσα στη σχολική εκπαίδευση αλλάζουν δραματικά.

3 Οι συγχωνεύσεις μειώνουν δραστικά τα τμήματα με αποτέλεσμα αρκετοί εκπαιδευτικοί να περισσεύουν και να μην υπάρχει σχολείο γι” αυτούς παρά μόνο σε περιοχές του ίδιου νομού ή και σε άλλους νομούς (αυτά προβλέπει ο νέος νόμος για τις μετακινήσεις, διαθέσεις εκπαιδευτικών).

Σύμφωνα με τα στοιχεία του αρμόδιου τμήματος του υπουργείου Παιδείας, τα οποία μας προμήθευσε ο αιρετός του ΚΥΣΠΕ Βασίλης Παληγιάννης, το σύνολο των υποψήφιων δασκάλων και νηπιαγωγών στους πίνακες αναπληρωτών για το σχολικό έτος 2012-13 είναι συνολικά περίπου 16 χιλιάδες.

Από αυτούς τη φετινή σχολική χρονιά έχουν προσληφθεί ως αναπληρωτές όλων των κατηγοριών περίπου 5.000, ενώ 3.936 δάσκαλοι και 7.122 νηπιαγωγοί εγγεγραμμένοι στους πίνακες αναπληρωτών είναι εκτός σχολείου, άνεργοι.

Οι προβλέψεις και για το 2013-14 είναι δυσοίωνες, αφού προβλέπονται μηδενικοί μόνιμοι διορισμοί και ελάχιστες προσλήψεις αναπληρωτών. Επομένως ο αριθμός των άνεργων δασκάλων και νηπιαγωγών θα αυξηθεί σημαντικά.

Ανάλογη είναι και η κατάσταση στους αναπληρωτές καθηγητές οι οποίοι, βέβαια, θα βρεθούν σε μόνιμη ανεργία σε αστρονομικούς αριθμούς.

Την ίδια ώρα το υπουργείο Παιδείας ζητάει, για πρώτη φορά, από τους διευθυντές των σχολείων να αναφέρουν υποχρεωτικά κατ” εκτίμηση πόσους μαθητές χωράει η κάθε αίθουσα! Μάλιστα στο έγγραφό τονίζεται ότι «σας επισημαίνουμε την υποχρέωση συμμόρφωσής σας στις σχετικές εγκυκλίους του ΥΠΑΙΘΠΑ και σας υπενθυμίζουμε και πάλι ότι η μη καταχώριση, επικαιροποίηση και οριστικοποίηση των στοιχείων αποτελεί παράβαση καθήκοντος».

Είναι φανερό ότι πρόκειται για μεθόδευση του υπουργείου Παιδείας που θέλει να παραβιάσει τη θεσμοθετημένη αναλογία μαθητών/τμήμα και να δημιουργήσει νέα δεδομένα με βάση τις… «εκτιμήσεις» των διευθυντών. Μάλιστα, δίνει 1,5 τ.μ. για κάθε μαθητή Δημοτικού–Γυμνασίου και Λυκείου! Αυτό σημαίνει ότι σε μια αίθουσα 50 τ.μ. χωράνε 33 μαθητές! Και αυτό όταν ακόμη και οι προδιαγραφές του ΟΣΚ για την πυρασφάλεια είναι 2 τ.μ./μαθητή.

Οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές γνωρίζουν ότι τα σχολικά κτίρια στις περισσότερες περιπτώσεις αδυνατούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις μιας σύγχρονης εκπαίδευσης καθώς δεν έχουν πια ούτε αίθουσα πολλαπλών χρήσεων ούτε βιβλιοθήκη ή χημείο, αφού κι αυτά μαζί με κάθε πρόσφορο χώρο (αποθήκες κ.λπ.) έχουν μετατραπεί σε αίθουσες διδασκαλίας.

Τι σημαίνει αυτό το στοίβαγμα παιδιών στις αίθουσες; Κατ” αρχάς, επιπλέον υποβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας με αρνητικές συνέπειες στη μόρφωση των παιδιών των λαϊκών οικογενειών. Δεν είναι όμως μόνο αυτό. Οι αρρώστιες θα αυξηθούν κατακόρυφα σε μια περίοδο που η πρόσβαση στις δομές της Υγείας δυσκολεύει. Τα ατυχήματα θα γίνουν καθημερινό φαινόμενο και η διαβίωση των μαθητών θα χειροτερέψει.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.